23 Sep 2019 Notice & Awareness: OTP Fraud
  • Important Notices
  • eye 3127

Notice & Awareness: OTP Fraud

Dear Valued Customers,

One-Time Password (OTP) is one of the key security features while performing online banking transactions.

Please be vigilant on calls from:

• People who try to impersonate a bank officer,
• People who try to impersonate an authority officer, 
• People who try to impersonate a utility provider,
• People claiming that you owe an outstanding payment(s),
• People claiming that you have court’s action or proceeding
• People claiming that you are suspected to be involved in fraudulent activities
• People claiming that your OTP was wrongly sent to their mobile numbers and request for you to confirm your mobile number.

Actions to be taken:

• Please do not reveal your OTP numbers and/or mobile numbers. Fraudsters usually attempt to obtain victim’s OTP numbers and/or mobile numbers to fish out victim’s information.
• End the call.
• Immediately report this incidents to our 24-Hour Customer Care Consultants at +603 2332 6000.

If you are performing a banking transaction, always be alert and read the OTP messages, which are normally accompanied with the TAC number before taking any actions.

Should you need further clarification, please contact our Customer Care Consultants at +603 2332 6000 or email to us at customersupport@alrajhibank.com.my.

Note: OTP means a 6-digit password that is only valid for a single transaction sent automatically to Customer’s pre-registered mobile phone number with any of the Al Rajhi Bank’s Branch when Customer attempting to perform selected online banking transaction via alrajhi@24seven Services subject to Al Rajhi Bank’s discretion from time to time. Customer must key-in the OTP at the required field on the Confirmation page to complete the transaction.

Notis & Kesedaran: Penipuan OTP

Pelanggan yang dihargai,

“One-Time Password” (OTP) adalah salah satu ciri keselamatan yang utama ketika melakukan transaksi perbankan dalam talian.

Sila berwaspada terhadap panggilan daripada:
• Orang yang cuba menyamar sebagai pegawai bank,
Orang yang cuba menyamar sebagai pegawai pihak berkuasa,
• Orang yang cuba menyamar sebagai pembekal utiliti,
Orang yang mendakwa bahawa anda berhutang dengan bayaran yang tertunggak,
• Orang yang mendakwa bahawa anda mempunyai tindakan atau prosiding mahkamah,
Anda disyaki terlibat dalam kegiatan penipuan,
OTP anda disalah hantar ke nombor telefon bimbit mereka dan meminta anda mengesahkan nombor telefon bimbit anda.

Tindakan yang perlu diambil:
Jangan dedahkan nombor OTP dan / atau telefon bimbit anda. Penipu biasanya cuba mendapatkan nombor OTP mangsa dan / atau nombor telefon bimbit untuk memancing maklumat mangsa.
Tamatkan panggilan.
• Segera melaporkan kejadian ini kepada Perunding Khidmat Pelanggan 24 Jam kami di talian +603 2332 6000.

Jika anda sedang menjalankan transaksi perbankan, sentiasa peka dan membaca mesej OTP, yang biasanya disertakan dengan nombor OTP sebelum melaksanakan transaksi.

Sekiranya anda memerlukan penjelasan lebih lanjut, sila hubungi Perunding Khidmat Pelanggan kami di talian +603 2332 6000 atau email kepada kami di customersupport@alrajhibank.com.my.

Nota: OTP bermaksud 6 digit kata laluan yang hanya sah bagi 1 transaksi yang dihantar secara automatik kepada nombor telefon pelanggan yang berdaftar dengan Cawangan Bank Al Rajhi apabila pelanggan hendak melakukan transaksi dalam talian melalui perkhidmatan alrajhi@24seven tertakluk kepada budi bicara Bank Al Rajhi dari semasa ke semasa. Pelanggan hendaklah memasukkan kata laluan OTP dalam ruangan OTP yang disediakan pada skrin pengesahan untuk melengkapkan transaksi tersebut.

Beware of fake Al Rajhi Bank website! Follow our security tips Here